Weer met z'n tweeën - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Weer met z'n tweeën - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Weer met z'n tweeën

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

20 Februari 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Na tien dagen met ruim twintig mensen op een kluit leven werd onze In-Country Training op dinsdag met een Cultural Night afgesloten. Lekker eten, traditionele muziek, naar Amhaarse en Gurage dansen kijken en een beetje meedansen. Maar aansluitend kwamen er woensdag en donderdag eerst nog weer twee dagen VSO Conference bij. Zestig extra VSO vrijwilligers uit de de Education en Health Sectors kwamen uit hoeken en gaten van Ethiopië opdagen. Het was een nogal saai gebeuren met hier en daar wat aardige conclusies, maar voor ons nieuwelingen vooral ook een kans om al aanwezige vrijwilligers en situaties te leren kennen.

Aan het eind van de eerste dag hield ik een presentatie over onze aktiviteiten destijds in Arba Minch, en een ICT-er van de Universiteit van Axum bleek op zoek te zijn naar precies dezelfde apparatuur die ik toen had helpen aanschaffen. Hij had het ontwerp van het universiteitsnetwerk al gemaakt, en men was aan kopen toe. Dat liep net als toen bij AMU stuk op valutaproblemen en budget. Ik heb hem toepasselijke documenten uit die tijd meegegeven; hopelijk kan Axum er zijn voordeel mee doen.

Donderdagmorgen had Hanny de laatste vroege ochtendwandeling die ze altijd deed met de nieuwkomers. Ze was tijdens de Cultural Night al in het zonnetje gezet met een cadeautje voor al haar hulp: boodschappen, uitleg, wandelingen. En vanaf vrijdag vertrok iedereen naar zijn of haar bestemming. Sommigen een dagje later. Die moesten tussentijds nog verkassen naar het Holiday-hotel in de buurt van het VSO-kantoor.

We zitten nu drie dagen in ons huis. In het straatje zijn een paar kleine winkeltjes voor de dagelijkse boodschappen, en op een kwartiertje lopen ligt de grote Shola-markt. Van hier naar mijn toekomstig werk is het zo’n drie kwartier wandelen. Met het busje (“line taxi”) kost het veel minder tijd, maar in de spits zijn die vol en sta je maar zó een poos te wachten. Ik zou wel willen fietsen, maar dat is het noodlot tarten in het verkeer hier. Ben benieuwd, morgen beginnen!

Nog vóór we kwamen hadden we met Colin en Ann, die hier vroeger woonden, afgesproken dat we hun serategna (huishoudelijke hulp) zouden overnemen. Sneu als die haar baan zou verliezen. Maar het huishoudelijk werk is zo weinig, en iemand vaak in huis hebben ook best een inbreuk. Dus we hebben geregeld dat ze bij een van onze collega-VSO’ers gaat werken. Hanny doet het er gewoon bij...

Een paar foto’s op http://hanshesseling.nl/04.pdf . Wat er op staat:
1 Holiday hotel: a room with a view
2-4 Ochtendwandelingen
5-9 Cultural Night
10 VSO Program Office
11-14 het huis wordt al bewoonbaar

Plus een paar video's van mede=VSO Peggy:
van "Arba Minch" Hannah aan de Gurage-dans, http://www.youtube.com/watch?v=RdleR4Z88EE ,
een korte intro tot de training, http://www.youtube.com/watch?v=ZRJ8jnP9_SE ,
en een paar shotjes Amhaarse les, http://www.youtube.com/watch?v=Srg_JaEyvUQ .

• 20 Februari 2011 - 15:39

Wilma:

Dag Hans en Hanny,

Is dit jullie appartement in Addis? Wow wat geweldig mooi. Leuk om te lezen, waarjullie mee bezig zijn. Verheug mij al weer op Ethiopië. Vrijdag is het mijn beurt!
    Tot ziens.
    groeten,
    Wilma

• 20 Februari 2011 - 20:24

Sylvia:

Geniet!

• 21 Februari 2011 - 10:50

Janwillem:

En dat eten!! en jullie tuintje! veel succes met de start van werk etc.
    en misschien is een grote step een idee hans? dan sta je en heb je meer overzicht op verkeer e.d.
    groet

• 21 Februari 2011 - 14:21

Paul:

Ha Hans en Hanny,
    Mooi huis, ziet er beter uit als in Arba Minch. Hans, succes met je werk.

Groet,
    Paul

• 23 Februari 2011 - 15:12

Dieneke:

Hoi Hans en Hanny,
    weer met veel plezier de verslagen gelezen. het huis ziet er prima uit en een tuin!! wat een luxe.
    jullie voelen je als een vis in t water dat lees je uit alles! succes voor beiden.
    groeten van Jan en mij
    Dieneke