Gym - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Gym - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Gym

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

28 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Na twee weken genieten van het (te) goede leven in Nederland heb ik besloten toch maar weer de gang naar de sportschool te wagen. Ik wist al vanaf dat we hier wonen dat er een aantal “gyms” waren, maar had nooit de moeite genomen er een kijkje te nemen, hoewel ik er in Nederland redelijk aan verslaafd was. Ging er eigenlijk vanuit dat de apparatuur kwalitatief niet goed zou zijn, zoals de meeste dingen hier. Verder is de dichtsbijzijnde gym nog altijd 25 minuten lopen en ook dat zag ik niet zo zitten. Echter 2 maanden geleden werd ik toch aangestoken door een andere vrijwilligster en ben maar eens mee gegaan. En wat schetst mijn verbazing: er staat gewoon dezelfde apparatuur als in Nederland. Daarnaast worden er aerobics en spinningclasses gegeven en lopen er nogal wat personal trainers rond. Gewoon een professionele sportschool dus. Naast de gym is er ook nog een sauna en steambath en een indoor swimmingpool. Je kunt kiezen uit verschillende soorten combinatie abonnementen. En hoewel het beslist niet goekoop is (ik betaal zelfs behoorlijk meer dan in Nederland , en de inkomens liggen hier toch echt gemiddeld veel en veel lager), is het er behoorlijk druk. Er is duidelijk een flink groeiende middle en upperclaas aan het ontstaan terwijl ten gevolge van een enorm hoge inflatie er ook een steeds grotere groep steeds armere mensen komt.

Tja, en net als in Nederland raakte ik al snel weer verslaafd; hoewel het even wennen is dat ik minimaal anderhalf uur reistijd heen en terug heb om 2 uur te trainen. Maar de sauna maakt veel goed.

Ik moet zeggen dat een bezoek aan de sportschool hier niet alleen goed voor de spieren, maar ook een lust voor het oog is. Er komen nogal veel atleten trainen en die marathonlopers hebben zulke mooie gespierde lichamen. D’r zit geen grammetje vet aan maar ze ogen absoluut niet afgetraind, echt heel mooi.

Als minder mooie tegenstelling hebben we net als in Nederland de heren die waarschijnlijk eerst even aan de anabolen zitten en vervolgens weet ik hoeveel kilo tillen en drukken. Enorme spiermassa’s, wel indrukwekkend maar niet mooi.
Verder is het opmerkelijk hoeveel zeer intensieve grondoefeningen zonder apparaten men hier doet. Om jaloers op te zijn, ze schijnen nooit moe te worden. Ik voel me er een enorm watje bij.
En als klap op de vuurpijl intensieve aerobics lessen waar ook veel mannen aan mee doen en dat heb ik in de sportschool in Delft nooit gezien.

Na het sporten even lekker in de sauna en life in Addis is zo slecht nog niet!

Dat er een groeiende middenklasse is moge ook blijken uit de foto’s van het verjaarsfeestje van Aron (één jaar), tweede zoontje van de buren die het eigen huis van onze landlady Ingedu huren. Zie http://hanshesseling.nl/47.pdf .

1 Ingedu was sinds november bij een dochter in de US maar is teruggekomen omdat haar vader ziek is. “Er gaat niets boven Ethiopië” – voorlopig gaat ze niet meer weg. Woont nu in een klein kamertje op de compound
2 jarige jop (puntmuts) met daarachter zijn moeder (lichte broek) bij de tafel met lekkernijen. Links zijn broertje Samaria, die als tamelijk verwend kereltje het regelmatig op een dwingend huilen zet
3 het erf gezien vanaf Ingedu’s verhuurde huis. Rechtsachter een stukje van “onze” woning
4 wij met Ingedu





  • 28 April 2012 - 08:23

    Fonda:

    Met zulke feestje heb je de sportschool wel nodig! ;-)

  • 28 April 2012 - 09:13

    Manita:

    goed hoor Hanny, sporten met beloning. Nog felicitaties voor Hans.
    En groeten van mijn moeder zij vond je bezoekje erg leuk.

  • 29 April 2012 - 17:28

    Dieneke:

    dat is zeker weer genieten Hanny om even in Nederland te zijn en de dochters, fam. en vrienden te bezoeken.
    leuk die verjaardagfoto's en ook de foto's van Hans z'n paasweekend, geweldig mooi!!
    succes met de sportschool!
    groetjes voor jullie beiden
    Jan en Dieneke

  • 30 April 2012 - 08:45

    Jan Borkent:

    Ik kan me je verbazing voorstellen. Laat Wilders het niet horen.
    Kun je er ook naar mooie vrouwen kijken?

  • 30 April 2012 - 20:19

    Ton En Marlies:

    Ja, weer terug in Ethiopië en allerhande feesten want het puntmuts jongetje was niet de enige jarige. Nog gefeliciteerd met Hans' verjaardag.
    Hartelijke groet en sporten maar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny en Hans

Hans werkte van 2008-2010 via VSO bij Arba Minch University in ICT support. Van februari 2011 tot februari 2012 adviseerde hij voor ICT aan het ministerie van onderwijs in Addis; en op dit moment is hij ICT advisor aan Addis Ababa Science and Technology University. Hanny was in Arba Minch aktief voor stichingen die projecten ondersteunen in en om de stad. In Addis is haar voornaamste bezigheid het geven van logistieke steun aan kinderrevalidatiecentrum Alemachen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 199271

Voorgaande reizen:

29 Januari 2008 - 02 Maart 2010

Arba Minch 2008-2010

05 Februari 2011 - 30 November -0001

Hier Addis Ababa

Landen bezocht: