Kat van huis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Kat van huis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Kat van huis

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

27 September 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

En dan bedoel ik niet Hanny, die gisteren voor twee weken naar Arba Minch is gegaan. Projekten doen, oude vrienden bezoeken, Meskel vieren, luisteren naar weer meer mensen die op zoek zijn naar een pot met geld voor een bijzonder goed en speciaal doel, tussendoor slapen bij de Missie. Heeft meteen gisteravond al de bruiloft bijgewoond van Dawn (VSO die bij ons in de straat woont) met Wesen (tour guide uit Arba Minch). Samen vertrekken die over een week naar Cambodja, waar zij staflid van de lokale VSO-vestiging wordt. Daar ben ik 2,5 jaar geleden al eens binnengestapt om te vragen of ze er IT-volunteers konden gebruiken. Maar IT zit niet in het VSO-programma in Cambodja. Wel in Laos, hoorde ik laatst van Flip daar; maar een groot deel van het werk zal daar bestaan uit het geven van Engelse les.

Nee, de kat van huis is mijn direkteur bij het Ministerie. Is voor zaken en vakantie naar Engeland en de VS, voor een maand. Mijn teamleidster neemt waar voor hem - en plotseling dansen de muizen op tafel. Dingen die nooit voorbij de direkteur kwamen worden ineens mogelijk: met haar nieuwe autoriteit op zak krijgt ze deuren open die altijd dicht bleven. Ze stuurt de chef van het buro van de Minister op het Hoofd Inkoop af, die al weer een dikke maand een lijst dringend aan te kopen IT-spullen in een diepe la heeft liggen. Ze ronselt eindelijk de deelnemers voor een workshop die ik al maanden geleden zou hebben moeten geven. Hoofd Human Resources, die mij al een aantal vage beloftes deed over het rekruteren van de openstaande posten, wordt ook bewerkt. Er lijkt schot in dingen te komen. Kijken of we dat kunnen vasthouden! Want misschien loopt de machine na een paar horten en stoten toch weer vast. En daarover heb ik al gezegd, tegen teamleider en VSO, dat ik dan misschien wel eens kon gaan kijken of mijn inzet ergens anders meer rendement kan opleveren...

Het lijkt op het ogenblik wel of er een nieuwe regentijd achter de vorige aan komt. Het zou omstreeks de Ethiopische jaarwisseling hebben moeten minderen en stoppen, maar het is vrolijk opnieuw begonnen te hozen. De foto’s zijn dit keer van zondag een week geleden, toen het nog leek alsof de regens gingen stoppen, en we in een uurtje tijd in het Ghion park in het centrum van de stad zo’n vijftien bruidsparen met hun gevolg, limousines, mercedessen en kerkkoren konden spotten.
Op de foto’s ( http://hanshesseling.nl/28.pdf ) lijkt het een plechtstatig en serieus gebeuren, maar het filmpje ( http://hanshesseling.nl/28.wmv ) laat zien dat het er heftig feestelijk aan toe kan gaan!

• 27 September 2011 - 07:27

Sylvia:

Jeetje ze maken er wel werk van met die bruiloften... vind dat traditionele toch wel veel leuker dan dat westerse...

• 27 September 2011 - 17:06

Janwillem:

nou nou een hele happening zo te zien en ook een hele voorbeiding zo'n kleedpartij het zal je kleur maar net niet zijn!
    groetn jw en m

• 29 September 2011 - 19:25

Dieneke:

Hoi Hans,
    hoop voor jou dat je direkteur nog even op vakantie blijft,.zodat er wat zaken geregeld kunnen worden... misschien nog een paar lui op vakantie sturen???
    Leuk voor Hanny , even weer terug naar Arba Minch.
    Ik heb weer genoten van alle foto's, geweldig!!
    groeten van Jan en mij
    Dieneke

• 29 September 2011 - 21:06

Ton En Marlies:

Ja al die bruiloften en limousines, Marlies moest denken aan het Rode plein in Moskou waar ook series bruidsparen in schitterende vehikels waren. Maar zo lekker dansen, ook op z'n Masai's dat deden ze daar niet.
    Hoop dat ICT plannen goed doorgaan en dat Hanny weer inspiratie opdoet in Arba Minch.
    Groet