De paden op... - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu De paden op... - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

De paden op...

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

09 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Het is weer oktober en het werd dus tijd dat ik weer eens op mijn plaat ging. Vorig jaar oktober hadden we toch die smak tegen de vloer thuis met een lichte hersenschudding en ziekenhuisopname als gevolg?

Dit jaar hadden we een groepje met negen anderen uitgenodigd op een lekkere lange wandeling in de heuvels, want het regenseizoen is weer over. Veel nieuwe VSO’s, want de oude garde van onze lichting is al grotendeels weg, en zelfs van de september-2011 mensen is het gros alweer vertrokken. Er zijn hele leuke anderen voor in de plaats gekomen, zoals Zweedse Catharina, instructrice vroedvrouwenwerk in Yekatit Hospital hier, die op het moment ook net haar Zweedse echtgenoot Ole over had, die als anaesthesist in Qatar werkt; Zweedse Ulrike, van Artsen zonder grenzen; Abbas de Canadese Iraniër; arts Daniel uit Canada; en nog zowat meer. Omdat ik al zoveel ‘treks’ in de Addis Hills in mijn GPS heb verzameld van al onze wandelingen had ik een nieuwe route bedacht, deels over mooi bekend terrein, en deels op ontdekkingstocht omdat we op die stukken nog nooit geweest waren. Met de GPS zoek ik dan tussen de akkers en huizen/hutten door naar de aansluiting met waar we al eens eerder geweest zijn.

Het was inderdaad mooi. Zo vlak na de regentijd is het uitbundig geel, blauw en paars tussen het overdadige groen, en de vergezichten zijn gaaf. Maar ergens op de terugweg bleef mijn schoen haken achter een steen en viel ik languit op een rotspad. Met het hoofd, de neus vooruit, op een vlakke zware steen. Een dreun en een gevoel alsof mijn neus mijn schedel werd ingeslagen. Wonder boven wonder lijkt hij toch niet gebroken. Het licht ging ook niet uit. Geen schrammetje op mijn zonnebril, en ik heb ook al mijn echte en valse tanden nog – niet te geloven. Eerst maar een klein halfuurtje op de grond gelegen om het bloeden van de neus te proberen te stelpen. Gelukkig was ik op een plek met mooi uitzicht gevallen (zeiden de anderen, zelf zag ik dat niet zo) – en al even gelukkig waren er drie artsen in het gezelschap, dus goede raad was niet duur. Hanny is trouwens in zulke situaties ook de kalme regelaar zelf die meteen het voortouw neemt. Een paar van het groepje konden bij wat huisjes verderop een paard met begeleiders huren, die me daarna met een zwaar bloedende neus naar de vier kilometer verderop gelegen weg brachten waar een 4WD kan komen. De tien anderen en de twee honden er achteraan – en ook dat bleek weer een hele mooie route die we nog niet kenden... Maar iedereen moest er wel flink de pas in houden want het was een tamelijk snelle muilezel.

De meesten van het groepje gingen wandelend door naar beneden. Christina en Ole bleven bij ons, en het duurde even voor de gebelde auto van VSO kwam, maar zo was er wel tijd voor de bloeding om te stoppen. Bleek dat ze met een gewone auto waren, en de wegen zijn in het regeseizoen zo grondig geërodeerd dat ze niet bij ons boven konden komen. Dus hadden we eerst nog even 1.5 km te lopen – wat alleen ging met ondersteuning. Zit nu thuis met een pijnlijke knie en op allerlei plekken geblutste spieren. Kan wel lopen, maar buigen en strekken van één been is nog pijnlijk. Deze maandag en dinsdag dus maar niet naar de Universiteit. Ik werk toch twee dagen thuis per week, dus ditmaal dan maar in het begin van de week.

Veel meeleven van de anderen gehad al. Voel me wel knap lullig. Ben je de gids, ga je zelf op je bek. En we zouden terug nog langs een waterval, waar Sylvia zo graag de weg naar wilde weten... en dan ziet het er natuurlijk ook een paar weken stom uit.

Foto’s van de wandeling (en de neus) op http://hanshesseling.nl/59.pdf . Brechtje schreef al dat het tijdperk van de voortdurend vallende ouders toch hopelijk nu nog niet al aangebroken is.

  • 09 Oktober 2012 - 16:54

    Frank Soree:

    Wat een verhaal!
    En nog niet ns zo laat gemaakt de avond tevoren :)
    Succes ermee, hoop dat je weer snel mobiel bent!
    Grt!

  • 09 Oktober 2012 - 18:22

    Janwillem:

    Nou mooie wandeling inderdaad, en jammer van je neus maar ach poco poco kom goed.
    Succes maar weer wel weer een mooi verhaal. En Brecht hoe meer ze nu vallen met gebreken hoe beter ze straks thuis vallen zou ik zeggen.

  • 09 Oktober 2012 - 18:22

    Janwillem:

    Nou mooie wandeling inderdaad, en jammer van je neus maar ach poco poco kom goed.
    Succes maar weer wel weer een mooi verhaal. En Brecht hoe meer ze nu vallen met gebreken hoe beter ze straks thuis vallen zou ik zeggen.

  • 09 Oktober 2012 - 21:13

    Ton En Marlies:

    Hans z'n neus kan er nog best mee door. Tja... wat een pech. Komt vast weer goed. En als hij breed blijft kan hij Kerstman spelen tzt.
    Mooie plaatjes weer, vooral die twee vrouwen onder hun vracht maken indruk. Landschap met mooie vergezichten in heuvels rond de stad ook.

  • 09 Oktober 2012 - 21:43

    Paul:

    Mooie neus! Sterkte Hans

  • 10 Oktober 2012 - 08:26

    Fonda:

    Nu mis je nog een fysiotherapeut! ;-) Succes met herstellen!

    groeten, Fonda

  • 10 Oktober 2012 - 16:56

    Sharon:

    Ow dat is me wat! Jij hebt er ook wel een talent voor om af en toe weer ff een smakker te maken ja. Fijn dat er niets gebroken is en dat je tanden ook fijn zijn blijven zitten. Deal om nu het vol te houden tot het vertrek in februari zonder verdere val, glij en struikelpartijen?
    Beterschap!

  • 10 Oktober 2012 - 20:02

    Dieneke:

    hoi Hans,
    mooie wandeling zo te zien aan de foto's,
    jammer dat je onderuit bent gegaan en dat zal best wel pijnlijk zijn geweest,.
    je neus ziet er een beetje gehavend uit, maar dat komt goed, gelukkig niets gebroken.

    sterkte en groetjes voor jullie beiden.

  • 11 Oktober 2012 - 21:28

    Paulien:

    Hoi Hans,
    't Doet me denken aan de foto na de val van de vrachtwagen. Beterschap!
    Morgen verhuizen wij naar Brummen. Maandag weer aansluiting.
    Hartelijke groet ook aan Hanny,
    Ank en Plien

  • 14 Oktober 2012 - 19:29

    Jan Borkent:

    Hans, Nooit meer in oktober gaan wandelen! Ik hoop dat je snel herstelt. Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht; maar op jouw leeftijd maakt dat niet zoveel meer uit. Sterkte.

  • 15 Oktober 2012 - 17:30

    Henk En Maria Caminada:

    Hoi Hans,
    Je wil er nog niet niet aan maar het wordt toch tijd voor een wandelstok, type senior.
    Spoedig herstel en blijf wandelen, ook in oktober!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanny en Hans

Hans werkte van 2008-2010 via VSO bij Arba Minch University in ICT support. Van februari 2011 tot februari 2012 adviseerde hij voor ICT aan het ministerie van onderwijs in Addis; en op dit moment is hij ICT advisor aan Addis Ababa Science and Technology University. Hanny was in Arba Minch aktief voor stichingen die projecten ondersteunen in en om de stad. In Addis is haar voornaamste bezigheid het geven van logistieke steun aan kinderrevalidatiecentrum Alemachen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 199152

Voorgaande reizen:

29 Januari 2008 - 02 Maart 2010

Arba Minch 2008-2010

05 Februari 2011 - 30 November -0001

Hier Addis Ababa

Landen bezocht: