Huis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Huis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Huis

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

12 Februari 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Vandaag zijn we bij ons huis gaan kijken. De training duurt nog 5 dagen, daarna kunnen we er pas gaan wonen. Leuk huis! In een aardig stuk van de stad, dicht bij VSO, met beboste heuvels niet ver weg. Mooi omsloten door een dikke muur zoals dat hier gaat, met een tuintje en ... een hond. Is van de huisbazin. Die was er zelf even niet, maar woont in een eigen huis op dezelfde kleine compound.

Terry van ons nieuwe groepje van 20 gaat tegenover ons wonen. Bij Patricia in, die is ook VSO’ster maar gaat binnenkort weg. En een ander echtpaar van onze groep woont ook al niet al te ver bij ons vandaan. Abbie (Abigail), die ook in Addis gaat werken, was in tranen over haar huisvesting, een Ethiopisch guesthouse ver buiten het centrum in een industriële omgeving. Is inmiddels opgelost. Ander huis, misschien eerst een hotel, misschien eerst bij ons. Hoewel ze in treurnis was over de hond aan de ketting.

Hanny maakt dagelijks ochtendwandelingen buiten de poort van ons trainingscentrum met een deel van het groepje. Het is hier namelijk wel wat erg be- en afgesloten. En verder is ze sowieso vraagbaak. Vandaag begeleidt ze een groepje naar de Shola Market, om met ze boodschappen te doen. Ik doe af en toe wat computerklusjes om de vrijwilliger van het introductieteam daar wat van te ontlasten.

We hebben allebei zin om weer wat meer Amhaars te gaan leren. Nu nog kijken of we daar standvastig genoeg voor zijn. Behalve Amhaars waren de highlights van deze week: receptie op de Britse ambassade, eerste kennismaking met de partnerorganisaties, en de culturele avond in een restaurant met muziek en dans. Op de receptie met de ambassadeur en een paar andere gasten was ook de vrouw van Wubeshet, de direkteur van VSO hier. Een heel aardige Ierse, die zelf voor Caritas werkt en die Paddy natuurlijk ook kent.

Op de dag van de partner-organisaties stond daar ineens Dokter Yoseph uit Arba Minch, om de nieuwe vrijwilligster Hannah te verwelkomen die op de medische faculteit gaat werken! Leuk weerzien. Hij was de vice-president waar ICT onder viel en is nu ook campus manager van de nieuwe medische campus – die vlak achter “onze” compound van Mekane Yesus ligt. We moesten zo spoedig mogelijk op bezoek komen op de universiteit – "bel maar en dan kijken we wel of er plaats is in een van onze auto’s"...

Een paar foto’s op http://hanshesseling.nl/03.pdf .
Jammer – geen filmpje van het dansen, te weinig bandbreedte op Internet.

Wat er op de foto’s staat:

1 Onze lichting van 20 man/vrouw. Gemiddeld aanmerkelijk ouder dan de vorige keer! Uitzonderingen van onder de veertig: Hannah (UK, 27), Fonda (NL, 30), Jenny (UK, 35), Abbie (UK), Yvonne (NL)
2 Klaar maken voor nog een staatsiefoto, nu in de zon...
3 ... genomen door de aanwezige vrijwilligers die het trainingsprogramma organiseren
4 Hanny met Janet (UK) en Lawrence (België/Kameroen)
5 Hannah goes Arba Minch
6 Patrick en Maragaret Josset gaan in een stadje in de binnenlanden bij de Soedanese grens werken in Teacher Development
7 Fonda goes Gondar...
8 ... en Yvonne naar Awassa
9 Mijn collega’s Brenda en Peter op het Ministerie van Onderwijs met Ato Getachew, een manager van daar, en Sewit van VSO
10-13 cultural night out
14-18 ons huis

• 12 Februari 2011 - 21:43

Sylvia:

Leuk! Vlgs mij aardig wat 55+ ers bij de nieuwe VSO-ers? Maakt de gesprekken vast wt diepgaander.

Blijf schrijven... dan blijf ik lezen!

Smile

• 12 Februari 2011 - 21:48

Jannie:

Zo de eerste foto,s gezien gaat zo door.Grtjes van ons.

• 13 Februari 2011 - 11:38

Jw En M:

Een huis met een tuin!
    en heerlijk eten zo te zien.
    Veel succes met de opbouw.

• 13 Februari 2011 - 13:26

Liesbeth En Dick:

Wat een leuk begin weer. Veel inspiratie en plezier.

• 13 Februari 2011 - 13:26

Inge:

Zo de kop is eraf! Tijd om het huis weer gezellig te maken en aan de slag te gaan. Ik ga jullie weer vol belanstelling volgen.
    Groetjes, ook van Harrie.

Inge

• 13 Februari 2011 - 14:08

Paulien:

Hanny heeft al een echte taak,leuk.
    Wat gaat Hannah doen in Arba Minch?
    Heb je al een idee Hans wat je precies zal gaan doen?
    groetjes,ank en plien

• 14 Februari 2011 - 08:32

Margreeth:

Dus veilig aangekomen. Veel succes en groet