Hayq - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Hayq - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Hayq

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

10 November 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Lang weekendje weg! Begon als gewoon een uitje naar Schotse vriendin Sheena in Kemisse, eindigde toch weer een beetje als zakelijk met een bescheiden ICT-advies aan het College of Teacher Education in Kemisse.

Oh, even tussendoor: stem op Maartje als HR-Talent-of-the-Year 2012! Hier is de link: http://www.hrtalentoftheyear.nl/#talenten . Hij staat hieronder nog een keer.

Naar een stuk of tien Ethiopische bestemmingen kun je met een luxe bus van Selam bus of Sky bus. Dessie, op 400 km van Addis, is er zo een. Kemisse ligt 70 km vóór Dessie, en daar stap je dan uit. De bus terug nemen is lastig, want kaartjes worden alleen in de plaats van vertrek verkocht. Je kunt geen retourtjes kopen. Dus zijn we donderdag eerst rechtstreeks naar Dessie gegaan, en hebben daar de terugreis geboekt. Met je kaartje moet je dan als je in Kemisse de bus ziet aankomen midden op de weg gaan staan zwaaien. Dan stopt de bus, zeggen ze. We zullen het zien, morgen. Van Dessie uit kun je ook makkelijk naar een van de minder bekende meren in de Rift Valley: Hayq. Dus hebben we ook een nachtje in Dessie geslapen en de stad bekeken. Mwah. Een Ethiopisch stad zoals vele anderen, rommelig, niet echt veel te doen, wel mooi gelegen tussen hoge bergen, en met een overdaad aan gewassen op de velden in de hele streek. Hier is geen honger, en geen voedselhulp nodig.

Naast de naam van het meer is Haiq ook een dorp. Toen we daar vrijdagmorgen aankwamen bleek het marktdag te zijn, van het soort waarbij mensen uit de verre omtrek in grote drommen naar toe trekken met hun handelswaar. Op volgepakte kamelen en ezels, met zware lasten op de eigen schouders (meest die van vrouwen) en met vee aan een touwtje of voortgedreven met een stok. Kleurrijk en in een prachtig berglandschap. Het meer ligt een paar kilometer uit de stad, tussen bergen en valleien waar in dit jaargetijde weelderige graan- en sorghumvelden op oogsten liggen te wachten; hier en daar is er al mee begonnen. Oogsten: met de sikkel; dorsen: met een span ossen. Wannen: met het handje. Transport van alle produkten weer met beesten of mensen. De landbouw hier is geen bron van broeikasgassen (hoewel de winden van de ossen volgens sommigen wel degelijk flink bijdragen). Verrassing: het water van het meer is kraakhelder – moet zo’n beetje het enige meer in Ethiopië zijn dat dat heeft! Prachtig wandelen op paadjes langs de oever, en dan zijn er ook nog eens twee grappige kleine lodges. Zou er graag een relaxed weekendje doorbrengen.

Aan het eind van de vrijdag gingen we terug naar Kemisse om de avond en de zaterdag met Sheena door te brengen. De dean van haar College wilde graag advies over netwerken en Internet – telkens weer kijk je verbaasd op hoe weinig expertise er nog is op dat gebied... Zaterdagmorgen dat dus even gedaan, en zaterdagmiddag nog leuk gewandeld. Als dank voor het advies werden we uitgenodigd het etentje ter aflsuiting van een workshop die het college had, die avond bij te wonen. De lekkerste tibs (biefstukreepjes) sinds maanden...

Dus: even stemmen op Maartje graag! Op http://www.hrtalentoftheyear.nl/#talenten .
Verder nog wat foto’s van dit weekend op http://hanshesseling.nl/62.pdf . Er staat op:

1-6 markt in Hayq
7-8 lake Hayq
9 een van de gemoedelijke lodges aan het meer
10-14 bewoners
15 oogsten bij Kemisse
16-19 vogels bij Kemisse’s wetlands
20-21 de sorghum is oogstrijp
22 Kemisse College of Teacher Education: administration building in aanbouw; Sheena op de voorgrond
23 lerarencafé
24-25 avondwandeling rond Kemisse

• 10 November 2012 - 22:18

Sylvia:

wat een geweldige foto's (alweer), ik zal toch 'ns een keertje het noorden op moeten gaan zoeken...

• 11 November 2012 - 12:38

Marlies En Ton:

Kleurrijke fotos weer. Zo lijkt het net of we zelf ook even op vakantie zijn geweest.
    Hartelijke groet

• 22 November 2012 - 08:51

Jan Borkent:

Prachtige foto's. Mooi succes voor Maartje te worden voorgedragen, of kan iedereen zich op de 'long list' laten plaatsen?