Meskel Daisy - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Meskel Daisy - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Meskel Daisy

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

04 Oktober 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Toen alle AMU ICT-medewerkers eenmaal weer hoog en breed terug waren van vakantie, cursus, trouwen, en summer class werd het tijd om Arba Minch zelf maar even de rug toe te keren. Twee weken weg, naar het noorden. Met een huurauto, want dan zie je meer en kom je op meer plaatsen; en met chauffeur, want hier zelf rijden is nogal riskant, vinden we. Halverwege die twee weken viel het belangrijke feest van Meskel: Finding of the True Cross. Iemand heeft ooit een stukje van het kruis van Jezus bemachtigd wat nog ergens goed bewaard wordt, en elk jaar steken daarom nogal wat mensen bossen hout in brand in de nacht van 17 meskerem (27 september); als het even kan opgesteld in een kruisvorm. Oeps, ik geloof niet dat ik de Ethiopian cultural heritage recht doe me deze licht ironische samenvatting, maar voor wie meer van Meskel wil weten kan altijd nog kijken op bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Meskel . De landelijke grote brandstapel werd in bijzijn (en na toespraken) van de orthodoxe patriarch en de landspresident al aan de vooravond in de fik gestoken op Meskel Square in Addis, het lelijke grote plein dat normaal dienst doet als twaalfbaans stuk autoweg. We zagen dat evenement aan het avondeten in een hotel. Een aardig Meskel-fenomeen, tenminste daar waar wij waren, was dat groepjes van zes tot tien jongens van rond de twintig, met hun witte gabi’s (omslagdoeken) en witte tulbanden je ’s avonds op straat bespringen om je buitengewoon enthousiast en vrolijk goede wensen toe te zingen (en daar pas mee ophouden als je wat Birrs produceert).
Bij feestelijke gelegenheden spreiden de mensen hier vers lang gras uit (mag ook papyrus zijn, of iets anders, als het maar lang en vers groen is) over de vloer van hun huis, winkel, kerk en wat dies meer zij – en bij Meskel worden daar felgele bloemetjes bij uitgestrooid. Voor een grote stad als Addis, waar vers groen gras niet voor het opsnijden ligt, wordt het van heide en ver aangesleept, en de bosjes gele meskelmadelieven liggen daarbij bovenop de grasbundels, die twee aan twee met een stok als eenvoudig juk gedragen worden.
Op de autorit uit Addis naar het noorden reden we een stroom van dergelijke grasdragers met hun groengele bundels tegemoet.

Het bleek de opmaat voor een weergaloos bloemrijke reis. De grote regentijd (meher) is net zo’n beetje afgelopen, en overal was alles felgekleurd van legio bloemen. Het gras was groen, geelgroen de gerst, roodbruin de tef, en overal knalde het geel van de meskelmadelieven je tegemoet. Bloem van de week! Het was kijken en genieten, overal waar we kwamen. Deze keer dus geen echt verhaal, maar iets uitgebreidere bijschriften bij iets meer foto’s. Geen zin in bijschriften? Je moet maar zien, dan kun je altijd nog kijken (die is niet van mezelf). Noord-Ethiopië is buitengewoon mooi in september!

Fotos’s op http://hanshesseling.nl/bd.pdf

Bijschriften:

1 vliegveld Arba Minch
2 binnenlandse diensten: Fokker 50. uitgevoerd. Het woud binnen de afrastering van het vliegveld lijkt nog redelijk veilig voor houtkap
3, 4 Meskel Daisy, meskelmadeliefje
5 brandstapel voor Meskel; wordt ’s avonds opgericht en diep in de nacht in brand gestoken
6, 7, 8 onderweg
9 ontbijtterras aan Lake Tana van Ghion Hotel in Bahir Dar. Yvonne Harkin was VSO’ster aan Arba Minch University tot juni, English Language Improvement Program (ELIP), maar had daar geen management support en is nu aan Bahir Dar University beter af. We logeerden bij haar
10 Lake Tana – door de papyruskraag zie je een van de eilanden waar kloosters staan waar generaties monniken al eeuwen geleefd hebben
11 en waar we heen gingen met ‘ossies’ Jens en Armgard, die daarna ook een stukje meereisden met de auto
12, 13 eeuwenoude boeken op geitenvel-perkament (grote boeken kostten 200 geiten het leven - nou ja, ze werden natuurlijk ook opgegeten) worden voor iedere bezoeker weer uit de kast gehaald en opengeslagen – niet goed voor te stellen voor westerse museummedewerkers
14 mediteren en gebeden prevelen
15 de heilige drie-eenheid wordt meestal volkomen identiek afgebeeld. Wie van de drie...
16 de heilge Yared, verantwoordelijk voor de Ethiopische kerkmuziek
17 voetwassing – veel kloostermuren, maar ook die van kerken zitten vol afbeeldingen die samen zo’n beetj eeen stripverhaal vormen
18 de gong van het klooster: basaltnaalden die een heldere toon produceren als van een marimba, maar dan luider. Sla je aan de bovenkant dan kan de toon zomaar een terts hoger zijn dan aan de zijkant
19 de nog door Portugezen aangelegde brug over de Blauwe Nijl na de watervallen
20, 21 de watervallen – het meeste water wordt door buiten de watervallen om naar de waterkrachtcentrale verderop geleid, maar net na de regentijd is er toch nog best veel over
22 een van de kleurige vogels overal
23 – 26 Awra Amba Weaving Cooperative in een dorpje tussen Bahir Dar en Gonder; soort commune tegelijkertijd. De bibliotheek van de school; drie bejaarden voor het verzorgingshuis; oudere bewoonster in haar unit daarin; wevers in het fabriekje
27 stukje van de weg Bahir Dar – Gonder
28, 29 kasteel van Gonder, een van de vroegere hoofdsteden
30 welkom in de kerk van Debre Berhan Selassie in Gonder...
31 .. home of the famous angels (een plafond vol)
32 geleerd van Angkor Thom: oude bomen met wortels in halfvergane muren niet omhakken... liever de muur weer om de wortels heen metselen

• 04 Oktober 2008 - 12:04

Ton En Marlies:

Heerlijk vakantie!!!

• 05 Oktober 2008 - 06:55

Jan Borkent:

Wat een prachtige plaatjes! Mijn beeld van Ethiopie kantelt behoorlijk. Geniet van jullie vakantie.