Even weg - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Even weg - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Even weg

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

01 Augustus 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Om te beginnen: waarbenjij nu heeft kennelijk de vormgeving veranderd. Heb er maar even vrede mee. Wat me opvalt is dat je niet meer op de link naar de foto's kunt klikken. Die link moet je dus even knippen en in een ander window plakken - soory voor het ongemak!

Zomaar tussendoor een blog die niet over Ethiopië gaat. Over dat land en onze ervaringen daarin valt nog genoeg te schrijven – heeft iemand bijvoorbeeld meer informatie over onze premier die naar verluidt ernstige gezondheidsproblemen heeft? Hier horen we alleen geruchten die we hier niet zullen herhalen. Je weet nooit wie er meeleest. Anyway, over Abessijnse kwesties later meer.

Zaterdagavond zijn we teruggekomen uit Namibië. Over dat land valt ook al veel te schrijven: we kochten regelmatig kranten, en weten dus onder andere dat er in dit “middle-income” land ook genoeg problemen zijn met betrekking tot armoede, werkloosheid, ontwikkelingsplannen die niet helemaal goed uitpakken, en corruptie die soms de kop op steekt. Maar dit is geen G B J Hilterman zaliger “Toestand-in-de-Waereld” column, we hebben daar gewoon plezier gehad. Heel veel open, vriendelijke, spontane mensen, prachtige landschappen, oude Duitse cultuur, veel beesten, planten en vogels waar je van onder de indruk raakt, en een geweldige toeristische infrastruktuur waar Ethiopië nodig eens een puntje aan zou kunnen zuigen. Maar ook: koud, ’s nachts maar soms zelfs overdag! Het is winter, en dat zul je weten. Hoewel de zon vrijwel onafgebroken stralend aan de hemel stond kregen we in één hotel zelfs warme kruiken in bed...

Iets van onze belevenissen krijg je mee met de foto’s op http://hanshesseling.nl/53.pdf . In een latere blog komen er nog wat. Bijschriften:

1 Hèt grote contrast met Ethiopië: Namibië is zo schoon als Zwitserland. Geen afval op straat, geen puin om over te moeten lopen, overal toiletpapier op superschone toiletten met gaaf tegelwerk, alle pleisterwerk op huizen netjes en smetteloos gelatext. Prima douches ook – terwijl er wel een flink watertekort is
2 Windhoek’s station is nog in bedrijf, maar herbergt ook een museum
3 Een van ‘s lands hoogwaardige grondstoffen. Een ander is uranium
4 Mijn oom Kees zaliger uit Kaapstad was manager etalagebedrijf of iets dergelijks bij Foschini, en uit dien hoofde maakte hij menige wereldreis om te kijken hoe winkelketens elders hun presentatie ontwikkelden. Er is nog steeds volop Foschini in Namibië – sterke Zuid-Afrikaanse invloeden überhaupt
5 Het oude Duitse cultuurgoed kom je op veel plaatsen tegen – naast modern nieuw werk
6 Altijd leuk, bruiloften in een ander land...
7 ... de Herero-dames op hun mooist wachten op hun beurt voor het foto-moment
8 Hanny in een bos van bijzondere bomen, waarvan de oorspronkelijke landslieden de holle takken gebruikten om pijlenkokers van te maken. Kokerboom dus (quiver tree)
9 Klipdassie voor een rijtje...
10-12 ... bloeiende kokerbomen
13,14 lekker nog even de laatste zon meepikken voor er weer zo’n vrieskoude nacht begint, waar gelukkig dikke dekens voor op de bedden liggen
15 hartebeesten gezien onderweg naar...
16 ... onze eerste camping (huiver huiver) bij...
17-19 een canyonlandschap in het zuiden
20 grapje van een hoteleigenaar
21 het zeer Duitse stadje Lüderitz aan de kust, gezien...
22 ... vanuit het raam van onze hotelkamer...
23, 24 ... vanuit de stad...
25 ... en vanaf onze veranda
26 overal in Namibië vind je de braai. Neem een bult vlees mee uit de supermarkt en wat hout of houtskool, en ga je gang
27-29 de ruige kust rond Lüderitz
30-33 onderweg naar de volgende bestemming
32-34 ‘social weavers’ maken gigantische groepsnesten. Soms bezwijkt een boom onder de last
35-60 beetje veel foto’s van zand – maar als je er rondloopt geloof je dan ook je ogen niet
61 de camping bij de zandduinen; eerste nacht lekkere temperatuur, tweede nacht stak een zandstorm op die drie dagen niet is gaan liggen. Mensen die bleven hadden pech – je kunt geen duin meer op en niet veel meer zien. Wij gingen verder, ...
62 ... wandelen in de bergen
63 ieder vanachter ons eigen bosje kijken we elkaar aan

• 01 Augustus 2012 - 21:26

Henk En Maria Caminada:

Wat een prachtige foto's weer. Heel mooie landschappen.

• 01 Augustus 2012 - 23:04

Marlies En Ton:

Hoi Hans en Hanny,
    Dat was genieten. Jullie van de vakantie, wij van de foto's. Soms is het puzzelen wat we zien, maar altijd fascinerend.
    Hartelijke groet
    Marlies en Ton

• 02 Augustus 2012 - 12:14

Maartje:

Wauw wat een gave foto's! Best zwaar nog hè zo'n duin opbanjeren voor zonsopgang?

Liefs,
    Maart

• 02 Augustus 2012 - 13:50

Hai Allebei:

Welkom thuis. Moet mooi geweest zijn. Weer prachtige foto's Hans! Kijken uit naar jullie verslag. Nu back to reality ;) Groet, Elly en Rob

• 02 Augustus 2012 - 16:14

Janwillem:

Weer prachtige foto's waarvoor dank voor het meekijken

• 03 Augustus 2012 - 17:06

Dieneke:

hoi Hans en Hanny,
    dat was weer genieten van jullie prachtige foto's!!

groeten Jan en Dieneke

• 19 Augustus 2012 - 23:44

Dirk Tietens:

Inderdaad prachtige foto's. Was eigenlijk wat aan het rondsurfen in herinnering over mijn vergane dagen in Ethiopia toen ik jullie verslagje las. Momenteel werk ik in Namibia en kan de schoonheid van het land en de mensen beamen. Ik herken in een aantal van jullie foto's "the Burning Shore" waar Brad Pitt en Angelina Jolie een tijdje verbleven. Nou ja, heb Angelina Jolie altijd al een toffe gevonden. 't Is daarom dat ik het weet..... PS; ikzelf was als ICT man werkzaam in Adama University voor een aantal jaren 2009-2011 (de uni heeft ondertussen een nieuwe naam gekregen, denk ik). Ik kan mij nog aan jullie herinneren toen ik nog info zocht over Ethiopia en ICT in dienen tijd. Groeten, succes en hou vol!! Dirk Tietens dtietens@yahoo.de

• 21 Augustus 2012 - 22:49

Ilse&rutger:

Beetje late reactie, maar prachtige foto's!! Leuk om via de weblog op de hoogte te blijven van jullie avonturen, Ilse, Rutger& Juultje