Twee sterke mannen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Twee sterke mannen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Twee sterke mannen

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

21 Augustus 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

De AASTU campus is nagenoeg verlaten. De studenten zijn naar huis, want het eerste cursusjaar is afgelopen. De bouw ligt vrijwel stil, want het is regentijd en het Ministerie van Onderwijs wou geen geld vrijmaken voor het verharden van een weg van anderhalve kilometer voor vrachtverkeer met bouwmaterialen, en dus is er alleen modder. Er is wel een klinkerweg van anderhalve kilometer vanaf de hobbelige hoofdweg langs het terrein, maar daar mogen geen vrachtwagens over, zelfs de servicebussen met personeel niet. Alle medewerkers lopen dus die laatste kilometers ’s morgens heen, en ’s avonds weer terug. Er werd nog even bouwmateriaal versleept met geïmproviseerde karren over de klinkerweg, maar de karren begaven het snel en toen hield ook dat op. En sinds woensdag vorige week komt ook het personeel niet meer. Iedereen heeft massaal cursus, in een groot auditorium op de oude Addis Ababa Universiteit, voor 13 werkdagen. Over het Grand Transformation Plan (het ambitieuze ontwikkelingsprogramma van het land) en andere politieke en universiteitszaken. Voor iedereen: docenten, administratief personeel, en (vice-)president(en). De service bussen rijden nu met de staf niet dagelijks van en naar de AASTU campus, maar van en naar die zaal in het centrum.

En toen kwam ook daar plotseling een kink bij in de kabel, vanochtend namelijk. Ik was met Marcos, een IT collega, met een speciaal geregelde AASTU 4WD naar campus onderweg, want een paar van de pijpen met onze Internet-fiber erin waren bij zware regens deels weggespoeld, en daar moest met behulp van telecompersoneel en contractors een oplossing voor worden gevonden. We waren nog maar net onderweg toen de radioberichten binnenkwamen van het overlijden van premier Meles Zenawi. Meteen ging de cursus aan alle AASTU staf niet door vandaag, en wordt er morgen besloten hoe het verder gaat.

Om nou te zeggen het land staat op zijn kop: nee. De stad in ieder geval niet. Er was al zoveel weken onduidelijkheid over zijn afwezigheid dat iedereen eigenlijk al voorbereid was. Googelen op zijn naam leverde sommige recente links op die geblokkeerd waren, dus er was zeker wat aan de hand. Er kwamen vandaag meteen allerlei berichten op ons af: mailtje van de ambassade met geruststellende informatie over de veiligheidssituatie; idem van VSO; en een van de mooiere was een algemene SMS (dat kanaal wordt vaak gebruikt door de overheid): “As we mourn the death of Prime Minister Meles Zenawi we, Ethiopians, being united, have to double our effort to fulfill the democratic and developmental objectives laid out by the Ethiopian Government.” Was getekend: Government Communication Affairs Office. Het was nog maar drie dagen geleden dat hetzelfde medium gebruikt werd door Ethio Telecom zelf met een rondzend-SMS: “Eid Mubarak! Ethio telecom wishes all Muslims a happy Eid Al Fitr festivity! Jean-Michel Latute, CEO”. Het management van de nationale telecom-monopolist is namelijk uitbesteed aan France Telecom voor een aardige duit. Liever dat dan de markt vrijgeven; Meles placht te zeggen: de telecom-markt dereguleren is anderen een licentie geven om geld te drukken.

Volgens de pers wordt het stoffelijk overschot vandaag nog naar hier gevlogen. De begrafenisdatum is nog niet bekend. Eerst moet donderdag namelijk nog de plechtige begrafenis worden gedaan van de ook zeer onlangs overleden hoogste man van de Ethiopische orthodoxe kerk, Abune Paulos...

We zullen zien of een en ander de komende week nog leerzaam fotomateriaal oplevert. Maar eerst nog even de laatste aflevering van Namibië op http://hanshesseling.nl/55.pdf , met als hoofdthema dieren en water. Een paar verduidelijkingen:

1, 2 de zeer droogte-resistente woestijnplant Welwitschia, een... conifeer. Kunnen zomaar honderden jaren oud worden
3 – 5 voorbeelden van rotstekeningen en –gravures
4 basaltlandschap
5 – 29 dieren in Etosha
9 – 10 het hek langs de camping, vlak bij onze tent. Eén nacht brulden daar de leeuwen. Erg intimiderend. Machtiger om ze ’s nachts te horen dan ze overdag te liggen zien slapen
30 Hanny geniet van de avondzon
31 mongooses
32 – 51 de lekkende kraan op de camping

• 21 Augustus 2012 - 23:01

Ton En Marlies:

Overlijden van president was ook in NL op TV nieuws en in de krant. We vroegen ons al af wat jullie ervan merkten.
    Prachtige foto's weer. van voor tot achter haarscherp en dat water uit de kraan...!
    Hartelijke groet

• 22 Augustus 2012 - 09:33

Paulien:

Wat een prachtige foto s!
    Heel mooi bij de lekkende kraan.
    liefs,plien

• 22 Augustus 2012 - 09:51

Janwillem:

Dank voor al dat moois, zeker het wassende water en Hanny in de avondzon. ja maakt nog steeds progessie! knap hoor. Kun je niet wat fotos insturen? sommige verdienen zeker een prijs.

• 22 Augustus 2012 - 15:19

Wilma:

Dag beiden,
    Wat een mooie foto van de secretarisvogel. Die heb ik nog nooit zo dichtbij gezien.
    Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen in het land zullen zijn. De opvolging zal niet zonder slag of stoot gaan.
    Groeten,Wilma

• 22 Augustus 2012 - 21:40

Marjet:

Hallo Hanny en Hans,
    wat weer een prachtige reportage over het badderen bij een lekkende kraan!!! maar ook het gezamelijk drinken in de rivier. De fotograaf maakte weer de juiste foto op de juiste plek op de juiste tijd!!
    Ben benieuwd naar jullie komende ervaringen mbt rouwen en opvolging etc.
    groetjes

• 23 Augustus 2012 - 19:35

Dieneke:

hallo luitjes,
    wat een prachtige foto's weer, het lijkt of al de dieren voor jullie poseren!
    maar het is natuurlijk de kunst van de fotograaf om het zo in beeld te krijgen en vast te leggen!!
    het bericht van overlijden van de premier hadden we inderdaad op het nieuws gezien.
    groetjes Dieneke