Fasika - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Fasika - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Fasika

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

15 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Met Ethiopisch Pasen (Fasika, valt dit jaar een week na het ‘onze’) is het lastig om openbaar vervoer te vinden. Iedereen trekt voor dat ene weekend in het jaar naar familie. Best ondernemend dus om net als ik (Hanny is in Nederland) op Goede Vrijdag met de bus naar Awash te willen voor een lang weekend in het Nationaal Park daar. In het hoofdbusstation van Addis, de zandbak genaamd Autobus Terra, kon je over de hoofden lopen, en dan moesten de bussen er ook nog bij; de meeste daarvan stonden in een lange rij buiten te wachten tot ze naar binnen konden. Alles kwam goed, en het laatste stukje door het park tot aan de Awash Falls Lodge kon ik meerijden met een diaspora-Ethiopiër uit Noorwegen, want de parkauto die je normaal kan halen en brengen bij de poort was er even niet.

De lodge is een gezellige serie primitieve maar leuke hutten, wel met stromend water en electriciteit (dit weekend even niet, die elektriciteit), gegroepeerd rond een hoofdgebouw waarbij zich veel in de openlucht afspeelt (het is er erg warm) aan de rand van de waterval in de Awash rivier. Heerlijk om even helemaal tot rust te komen op het heetst van de dag, en dan ’s avonds en ’s morgens lange wandelingen te maken langs de Awash rivier. Er zijn geen gevaarlijke dieren, behalve krokodillen, maar die schieten snel het water in als ze je aan zien komen. Dat deed die ene tenminste, tien meter voor me – ik had hem niet gezien. De meeste ongevaarlijke dieren zijn ook zo snel weer uit het zicht dat je ze meestal niet kunt fotograferen: ik zag drie waranen bliksemsnel wegschuifelen, in totaal zes kudu’s uit het struikgewas breken en in bosjes iets verderop weer verdwijnen, en hetzelfde voor een paar enorme wrattenzwijnen. Iets minder snel weg zijn sommige vogels, en daarvaan zijn er heel veel soorten in Awash.

Er werken 31 mensen in de lodge. Verschillende jonge graduates van de toeristische opleidingen op Universiteiten; zoals in de receptie, en zelfs bij het bedienend personeel; maar ook mensen uit de onmiddellijke omgeving, die in de keuken staan of de wasserij doen. Heel plezierig allemaal. Niet zulk geweldig eten, maar wel in een leuke ambiance.

Kijk even mee via de foto’s op http://hanshesseling.nl/46.pdf . Wat er op staat:

1 geit uit Afar gaat als paasmaaltijd-in-spé mee op een vrachtwagen naar Addis. Dezer dagen zie je veel geiten op daken van lorries; en Isuzu-vrachtwagentjes vol ossen
2 de lodge, gezien vanaf zijn nieuwe wankele uitkijktoren die je kunt beklimmen om te zien of er aan de andere kant van de omheining al oryxen drinken uit de waterbak
3 heerlijk loungen in de middaghitte. Het was niet druk met Pasen; bijna iedereen viert dat thuis.
4,5 mijn huisje
6 de watervallen
7 als je je ontbijt op een van de plekjes aan de rand wilt hebben krijg je er een manneke met een apenstok bij, tegen de bavianen
8 beneden, na de watervallen, een krokodil
9 overmoed
10 visarend boven de watervallen
11 je kunt er ook kamperen. Prachtige plekken onder altijd groene bomen aan de oever van de Awash
12 dikdik
13-16 verschillende soorten hornbill
17 het is nog niet echt bomenbloeitijd – hier een voorloper
18-20 aan de andere kant van de Awash River is het geen National Park meer – de rivier is een abrupte overgang naar cultuurlandschap. Sommige bewoners komen ook naar de parkkant met hun koeien. Mag nie, maar ja
21, 22 spechten
23 de elektrisch blauwe Ethiopische spreeuw
24 deze vogel is prachtig als hij vliegt, en dat doet hij heel snel als je dichterbij komt; maar het lukt niet echt om dat vast te leggen. Abessijnse roller of zo, dacht ik
25-27 brutale vlegels houden een razzia in de holle delen van een boom
28-30 op een van de kampeerplaatsen doen bavianen bavianenmannetjesspelletjes
31, 32 paartje aan de waterkant
33 aan het eind van de zaterdag terug naar Awash stad, om de volgende morgen een bus terug te pakken. Slapen in het nostalgische hotelletje Buffet d’Aouache aan het verlaten oude treinstation aan de opgeheven lijn Addis-Djibouti.

• 16 April 2012 - 08:07

Janwillem:

melk weer mooie foto's begint mijn week goed.thanx.

• 16 April 2012 - 09:01

Ank:

Hans, wat zul je genoten hebben.
    Prachtige dierenwereld, foto van de
    vogels in de boom, de staarten en de
    koppen, de krokodillen en dan ook nog die 3 mensjes op de "hoogte".
    En het is hier zo koud..... Hannie
    komt net binnen, we gaan aan de koffie.Liefs, Paulien en Ank

• 17 April 2012 - 19:50

Marjet:

Hans, wat weer een prachtige foto's!
    Wat is er toch veel moois te zien in de natuur! Heerlijk.
    Veel groeten uit een ietsje fris Nederland. Marjet

• 17 April 2012 - 20:06

Felice:

wat geniet ik toch elke keer weer van die prachtige foto's, Hans!

• 17 April 2012 - 20:56

Ton En Marlies:

Ja genieten weer van alle moois waarvan je ons zo deelgenoot maakt. Die vlegels in de boom..., leuke foto's.
    Hartelijke groet