Lecturers - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Lecturers - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Lecturers

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

05 September 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Er komen dit najaar weer 9 nieuwe Universiteiten bij. Ze liggen meestal nogal ver van de hoofdstad, mede omdat de ethnische groeperingen ter plekke nog niet voorzien waren van hoger onderwijs. Net zoals de vorige dertien uit 2007 worden ze uit de grond gestampt zonder dat er de eerste jaren noemenswaardige IT-voorzieningen zijn. Mijn voorstel om daar een snelle standaardoplossing voor aan te leggen heeft het (nog?) niet gehaald.

Wat wel gebeurt is de rekrutering van nieuwe onderwijzende staf. Senior lectureres worden door de Universiteiten zelf geworven. Maar Graduate Assistants worden via het Ministerie geselecteerd. Ze worden in de bestaande Universiteiten meestal eerst laboratory assistant, maar binnen een half jaar of een jaar worden ze zelf deeltijd-instructor. Op de 9 nieuwe Universiteiten gaan veel van de Graduate Assistants direkt voor de klas.

De aanstelling gaat met honderden tegelijk. Geen sollicitatieprocedures. Het betreft uitsluitend mensen die datzelfde jaar zijn afgestudeerd. Dus levert een hele lading verse bachelors hun sollicitatiebrief in, waarbij ze hun vakgebied en het gemiddelde van hun examenresultaten (uitgedrukt in een getal, GPA, van maximaal 4) opgeven, en hun voorkeurlokatie (hoewel die meestal niet gehonoreerd kan worden). Op grond van hun gemiddelde en hun vakgebied worden ze dan al of niet aangesteld.
Vrouwen hebben genoeg aan een lager gemiddelde dan mannen wegens positieve discriminatie!

Toen we de lijst van ruim 1700 nieuw aangestelde Graduate Assistants op de website plaatsten (binnenkort volgen er meer) waren de commentaren van hen die de boot misten niet van de lucht. In die tijd had ik nog een email-adres voor vragen op de site gepubliceerd. Dat is nu weg, want onze (mijn) website is vervangen door een Portal van het e-Government project dat gerund wordt door het Ministerie van Communicatie en Informatietechnologie. Moeten we nog flink aan wennen, is niet al te doorzichtig opgesteld.

Een greep uit die commentaren.

“i am absent from the list of 2012 assistant graduate students sponsored by MOE and some students have a GPA LESS THAN ME AND ASSIGNED FOR THE PROGRAM
I HAVE A COMPLETE DOCUMENT THAT IS REQUESTED BY YOU BUT I AM NOT ASSIGNED SO PLEASE SEE MY PROBLEM AS SOON AS POSSIBLE
for more information you signed students from hawassa and semera students with a GPA OF 3.72 & 3.76 but i am from jimma and i am a rank holder in my university so please give me quiet answer for the request that i arise for you”

of

“You know that most of Ethiopian students comes from poor families and when assign US to pedagogy you have not consider this problem. we lose a lot of mony to transportation and other costs. there for please elonget our life as sooon as possible. what is there in your hand to us,please? for example i am in hard condition, if ministry of education adress to me.”

of

“First of all, we would like to express our deepest regret to what you have done to us. You have jeopardized our main aim of learning Economics on the first stance. You should have communicated with the school as a grown personalities. Now we are on an empty road with zero probability of becoming a lecture. Please try to understand our intention and support us to participate on this glorious opportunity on a fair basis.”

Eén vragensteller vroeg hoe het toch kwam dat hij met zijn goede gemiddelde niet uitgekozen was, terwijl iemand van zijn afstudeergroep die aanmerkelijk lager scoorde wel een aanstelling had. Antwoord van het selectiecomité: dat is nogal duidelijk, die andere persoon is een vrouw, staat klip en klaar in de sollicitatiebrief.

“Sind wanneer?” zei de klager verontwaardigd. “Het is gewoon een kerel!” Hetgeen bij navraag zo bleek te zijn...

Wat foto’s op http://hanshesseling.nl/26.pdf van een weekendwandeling naar een parkje aan de rand van Addis (Netsa Village), waar een kollektief van jonge kunstenaars zich uitleeft onder leiding van leraren van Addis Ababa University’s Art School.

• 06 September 2011 - 18:38

Jan Borkent:

Teleurstelling is niet op een schaal van 0-4 uit te drukken, maar ik denk dat veel reacties in de buurt van de 4 komen.
    Hoe groot is jouw teleurstelling na de vervanging van je website?

• 09 September 2011 - 11:13

Ton En Marlies:

Tja.... selectie.....Maar die kunstwerken zijn een lust voor het oog.
    Ook de boze koe en Hanny parallel aan wat wij de saxofonist noemen.
    Hartelijke groet