De hoop niet opgeven - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu De hoop niet opgeven - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

De hoop niet opgeven

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

17 Mei 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Deze week weer bij Samson in Debre Zeit op bezoek geweest. Even voor de herinnering: Samson is een jonge ex-priesterstudent die tegenwoordig een kippenfarm heeft en wat varkens houdt. Daarnaast coordineert hij af en toe wat kleinere bouwprojectjes. Hij werkt hard en is een goede business man maar maakt daarnaast veel tijd en geld vrij om binnen de Katholieke Kerk het nodige werk te verzetten voor de kansarme jeugd in de arme wijken van Debre Zeit. Hij doet nog veel meer vrijwilligers werk maar dat is teveel om hier op te noemen.

Samson heeft vorig jaar van zijn eigen geld al summerclasses Engels voor deze kansarme jongeren gegeven en de nodige sportactiviteiten georgansiseerd. Hij wil deze activiteiten graag verder uitbreiden tot een heel jeugdcentrum waar Engels, computerles, gezondheidsvoorlichting (HIV/Aids, Sexualiteit en Gender issues) gegeven wordt en waar voor de diverse leeftijdsgroepen sportactiviteiten georganiseerd worden.

Er ligt een projectvoorstel dat via de Nederlandse stichting Kune Zuva is ingediend bij een Nederlandse organisatie die ons al vaker geholpen heeft om projecten in Ethiopie te financieren. Helaas hebben zij dit keer niet positief op ons verzoek kunnen antwoorden omdat ze teveel aanvragen hadden gekregen in verhouding tot het beschikbare budget. Ze waren gelukkig wel positief tav het project.

Uiteraard was ik liever met positieve berichten naar Samson gegaan, want hij werkt er echt met hart en ziel voor en als Samson een keer iets van plan is lukt het hem normaal gesproken ook om het voor elkaar te krijgen, ook al gaat het niet altijd onmiddelijk van een leien dakje. Ook dit keer gaat hij niet bij de pakken neer zitten en is hij er van overtuigd dat het hem ooit gaat lukken om dit jeugdcentrum aan het draaien te krijgen. Dus had hij zelf inmiddels een mooie brochure gemaakt die hij met een begeleidende brief aan diverse mensen en organisaties zal gaan sturen met het verzoek om sponsoring.

Ik heb zoveel vertrouwen en bewondering voor deze knul en in zijn project dat ik hem daar graag bij wil helpen en hem niet alleen een bijdrag van onszelf toegezegd heb maar ook beloofd heb om via ons weblog mensen te vragen een bijdrage te leveren.

Om het jeugdcentrum te kunnen starten en een jaar te kunnen draaien is een bedrag van 10.000 Euro nodig, o.a. voor aanschaf meubiliar, computers, sportmaterialen, klein salaris voor de leraren, water en electriciteit, boeken voor bibliotheek, TV en dvd speler enz. Zodra de nieuwe Katholieke school die met financiele hulp van een Italiaanse Katholieke organisatie gebouwd wordt (een ander project van Samson en de 87 jarige Canadese priester Father Turenne) klaar en in gebruik genomen wordt zal het jeugdcentrum aan hen overgedragen worden en nemen zij de verdere verantwoordelijkheid en kosten op zich.

Samson realiseert zich dat het voorlopig niet gaat lukken al zijn plannen te verwezenlijken maar hoopt wel op korte termijn zoveel sponsors te vinden dat hij in elk geval deze zomer weer Engelse lessen en Gezondheidsvoorlichting kan geven en sportactiviteiten kan organsieren.

De brochure die Samson gemaakt heeft kun je vinden op http://hanshesseling.nl/bfyd.pdf .

Voor wie een donatie wil doen:

Het mag op onze girorekening: 1746600 o.v.v jeugdcentrum Debre Zeit. Helaas kun je je gift in dat geval niet van de belasting aftrekken. Dat kan wel als je je donatie overmaakt naar de Stichting Kune Zuva, ING reknr. 583791 o.v.m Jeugdcentrum Debre Zeit.

Wie het uitgebreidere projectvoorstel wil ontvangen kan ons een mailtje sturen en dan stuur ik het je toe.

• 17 Mei 2011 - 10:36

Fonda:

Goed bezig Hanny!

• 22 Mei 2011 - 13:09

Hoi Hanny En Hans:

Pech, dit kalenderjaar is niet een "giften"jaar voor ons. Maar we bewaren het verzoek voor volgend kalenderjaar. Dat betekent dat de Stichting in januari 2012 een gift zal ontvangen.
    Groet
    Marlies en Ton