Dire Dawa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Dire Dawa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Dire Dawa

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

12 Mei 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

5 mei is een nationale feestdag in Ethiopië. Bevrijdingsdag. Verlossing van de Italianen, die hier vanaf 1935 de boel bezet hadden, en er door de Britten (en Ethiopische strijders) in 1941 weer werden uitgekacheld. Het wordt niet zo uitgebreid gevierd, het ligt ook een beetje onhandig ingeklemd tussen Pasen en de verjaardag van Maria (1 mei Ethiopisch, dus 9 mei voor ons). “Maryam” is een echt Orthodox hoogtepunt. Ten behoeve van de bijbehorende feestmaaltijden werd er weer heftig met schapen gesleept in Addis.Weggedragen, gekofferbakt, voortgetrokken of bij de achterpoten opgetild zodat de voorpoten maar één kant op kunnen. Onze huisbazin (ze woont in haar andere huis achter het onze) had er ook wat vlees, wijn, en een koffieceremonie tegenaan gegooid en ons daar bij uitgenodigd. En de guard. En de andere huurders, in de kleine kamertjes op de compound.

5 mei was voor de 10 VSO’ers in ICT geen vrije dag. We hadden van 4 – 6 mei een conferentie, georganiseerd door Dire Dawa Universiteit (DDU), met name door VSO’er Yared daarvan en zijn team. Andere deelnemers: het nieuwe Ethiopische ICT Centre of Excellence (ICTCoE); een commerciële dienstverlener met een goed ICT dienstenpakket; en een handvol mensen van een verre nieuwe universiteit in Oost-Ethiopië (Semera). Ervaringen uitwisselen, plannen doorspreken, presentaties geven, afspraken maken voor verdere stappen met VSO en het ICTCoE. Nuttig en toch gezellig.

Dinsdag reisden we erheen, met de bus. Van half zes ’s ochtends tot zes uur ’s avonds, inclusief de drie uur wachten voor een door een ongeluk afgesloten weg. Eén scheduled stop, de lunch; één plaspauze; en een ongelukspauze dus.

Organisator Yared is een Amerikaanse consultant van Ethiopische afkomst (heeft zijn eerste 12 jaar hier gewoond). Voelt zich hier als een vis in het water. Hij had voor zaterdag nog een leuk excursiedagje samengesteld: met een DDU-busje naar de nabijgelegen oude universiteit van Haramaya, en naar de oude stad Harar. Jammer dat hij in Harar eerst een bezoek aan de bierbrouwerij had geregeld (eigendom Heineken) waardoor we allemaal zo lang aan het gratis bier zaten dat er voor de stad haast geen tijd meer overbleef...

Bij de foto’s op http://hanshesseling.nl/17.pdf :

1 Ingedu, de huisbazin, snijdt de koek aan om Maryam te vieren...
2 ...terwijl Kassech, haar dienstmeisje (dat ’s middags wel naar school gaat en de beste van de klas is) de koffieceremonie voorbereidt. Bloemblaadjes op de grond zijn allemaal uit eigen tuin. Koffiebonen ook
3 Zó hobbel je nog rustig in de bus door het bergland in het oosten (dat op regen wacht)...
4 – 6 ... en zó hebben een paar vrachtwagenchauffeurs er een zootje van gemaakt en sta je drie uur in de file
7 op Dire Dawa University (DDU): de bibliotheek. Johnny is de meest overschillige VSO’er, een Kenyaan. Hier heeft hij zijn walkman in. Doet nauwelijks mee, doet geen noemenswaard werk, houdt wel van (en kan goed) dansen, is een beetje een groot kind
8 aanbeveling van een auteur op een publikatiebord
9 de avond valt al als we eindelijk de dag afsluiten
10, 11 diner met president en twee vice-presidenten van DDU (de dame op de grond is VP Finance)
12 dit kan alleen in Dire Dawa en Harar: oude Peugeots 404 op de weg
13 keuken van het universiteitsrestaurant in Haramaya
14 Mahi, echtgenote van een VSO’er, in Harar
15 inwoonster van Harar
16 404 taxis op het centrale plein van Harar (je ziet ook nog mooie Familial en Break versies)
17, 18 de trein Djibouti – Addis rijdt er niet meer, maar het Dire Dawa station is mooi gerestaureerd
19 het mooiste openbare toilet van Ethiopië, op het stationsplein
20, 21 muurschilderingen door Handicap International. De eerste spreekt voor zich, maar de tweede? De boys in mijn team vertaalden de teksten als: protect yourself and you will protect someone else
22 de muur om de gigantische begraafplaats in Dire Dawa wordt goed afgewerkt
23 straatje aan de voet van de heuvel achter DD
24 – 26 bewoonsters van de wijk tegen de heuvel op
27 de huisjes beneden
28 paard in relax-stand
29 mensen nemen soms de trekken van hun dieren aan

• 12 Mei 2011 - 19:31

Ton En Marlies:

Schitterend hoor, die mooie foto's.
    We hebben het idee dat we ooit ook even in die plaatsen waren, maar we herkennen niets.
    Leren en werken en mijn werken is spelen, of hoe was het maar weer. Zal best inspirerend geweest zijn, misschien niet voor allen, wel voor een aantal.
    Hartelijke groet

• 13 Mei 2011 - 20:53