Nieuwe ronde - Reisverslag uit Delft, Nederland van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Nieuwe ronde - Reisverslag uit Delft, Nederland van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Nieuwe ronde

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

06 Januari 2011 | Nederland, Delft

2011 - The European Year of Volunteering! Dat laten we ons geen twee keer zeggen. 5 februari vliegen we weer uit. Terug naar oude vrienden en bekenden, op weg naar nieuw en ander werk. Hanny is al een tijdje lekker druk met de logistiek.
We hadden ons in juli weer opgegeven bij VSO, en die kwamen in september met een eerste voorstel: Ouagadougou in Burkina Faso. Daar zou ik bij een kleine overheidsinstellling dan manus-van-alles in ICT moeten zijn. Spullen repareren, personeel lesgeven (in het Frans), en zo meer. Liep ik niet zo warm voor. Evenmin voor het volgende aanbod: ICT medewerker op een College of Teacher Education in Ghana. Mooi land, Ghana, vriendelijke mensen zoals we ons herinneren van de keer dat we er waren, in 1981; maar ook hier ging het om beheren van een computerklaslokaal, en bijspijkeren van de applikatiekennis van staf en studenten.

En toen kwam er wèl een uitdagend aanbod – en wederom uit Ethiopië: bij het Ministerie van onderwijs helpen met het opzetten en landelijk invoeren van een onderwijs-management informatiesysteem. Met een gevarieerde lijst mogelijke aktiviteiten waar we aan het begin van de periode afspraken over gaan maken.

We gaan dus in Addis wonen! Zouden we niet geloofd hebben als iemand ons dat vorig jaar had gezegd. Eerlijk zijn: we hadden deze keer een plaatsing in bijvoorbeeld Zuid-Oost Azië ook wel zien zitten... Maar Ethiopia Revisited is ook prima. In principe weer voor twee jaar, en we hebben er zin in.

Zo werd 2010 dus een soort pauzejaar. Wel met een paar toppers: de bruiloft van jongste dochter Brechtje met Friso, de verhuizing naar een nieuw eigen huis van oudste dochter Maartje met Arjen.
Met veel bezoek ook van vrienden uit Ethiopië, die jullie misschien nog kennen. Zoals de heren van de missie: Father John, die sinds eind 2009 een paar jaar gewoon een parochie in Noord-Ierland ‘doet’ en daar ogenschijnlijk grossiert in begrafenissen, en Father Paddy, de grote mensenvriend uit Dimeka die John’s stokje als manager op de Arba Minch missie heeft overgenomen. Ook Ethiopiërs kwamen langs: Mamo, die nu in Berlijn voor zijn PhD studeert, en Marta die na een ontwikkelingsstudie in Ierland zich koste wat kost buiten haar vaderland lijkt te willen vestigen. Verder nog Al en Sara uit Engeland die na jaren mislukte pogingen om een kindje te krijgen tegelijk met ons naar Ethiopië gingen, waar ze er na anderhalf jaar toch in slaagden de basis voor hun mooie dochtertje Sahai te leggen (Tsehai, Amhaars voor ‘zon’ mocht niet van de Engelse burgerlijke stand). En dan krijgen we morgen nog Rob en Judi, de collega-VSOs uit ons eigen Arba Minch, voor een lang weekend.

Hanny is in oktober nog even teruggeweest, projektjes volgen en nieuwe bestedingen doen – het was als ‘thuiskomen’, vond ze. Toen ze boekte wist ze nog niet dat we er binnenkort wéér heen gingen. In het zicht van een nieuwe uitzending, welke dan ook, ging ik zelf liever even heel ver weg – Nieuw Zeeland, helemaal privé, in november.

We gaan het bloggen dus ook weer proberen, al zal het ditmaal niet zo vaak worden als de vorige keer. Om warm te lopen toch ook alvast wat foto’s op http://hanshesseling.nl/01.pdf : zes van Hanny’s bezoek aan Arba Minch en Dimeka in oktober, zes van mij van de zee in Nieuw Zeeland – want zee, nee, dat hebben ze in Ethiopië niet...

Op de foto’s
1 – weeskinderen bij kantoor en kleuterschool van Kasech in Arba Minch
2 – Kasech deelt schriften, gekocht van meegebracht geld, uit onder toeziend oog van de guard
3 – dit is geen toelatingstoets maar opmeten voor het schooluniform
4 – worden straks ook opgemeten
5 – kinderen op de Montessori-kleuterschool in Dimeka bidden voor het eten
6 – mijn eens zo mooie motorfiets na zeven maanden gebruik als lesmotor op de Mekane Yesus rijschool
7 – 12 nog even de zee

• 06 Januari 2011 - 20:08

Riet Jansen:

Hans en Hanny

Wat ontzettend leuk om jullie weer een beetje te kunnen volgen.
    Heel veel plezier weer op jullie avonteur. en ik hoop zeker te komen in Februari 2012
    GR. Riet

• 06 Januari 2011 - 20:56

Sylvia:

Ik ga weer heerlijk meelezen!

Leuk ook die foto's ... van Nieuw Zealand... maar ook van ons "Ethiopische Thuisland" Smile

• 07 Januari 2011 - 08:08

Brechtje:

Wat een mooie vette knipoog van die jongen die wordt opgemeten! Ik hoop dat het jullie heel goed gaat bevallen in Addis. We gaan jullie natuurlijk missen, maar het is weer heel gaaf dat jullie dit doen!

Liefs, ook van Friso!

• 07 Januari 2011 - 17:27

Jannie:

Zo de eerste foto,s weer gezien.En nu afwachten wat we weer te zien krijgen als jullie daar zijn.Moeten we ons weer voorstellen over 2jaar.Hans jij heb ook mooie foto,s gemaakt.
    Groetjes Jannie

• 07 Januari 2011 - 21:01

Marlies En Ton:

Tjonge, het voelt weer als vanouds, leuk bericht van Hans en Hanny, maar nu komt het "gewoon" uit Delft.
    Foto's zijn weer prachtig. Maar die zee en die landschappen in Nieuw Zeeland zijn bizar prachtig. Willen we graag nog wat meer over horen.
    Groet

• 14 Januari 2011 - 16:45

Petra Zwinkels:

Wat leuk om jullie weer te lezen!!!!!
    Kunnen we elkaar nog een keer zien of zitten jullie dagen al vol met alle voorbereidingen voor deze nieuwe uitdaging?
    In ieder geval als ik je niet meer hoor,ontzettend veel succes met alles en wie weet!!!!!!
    Heel veel liefs Petra

• 19 Januari 2011 - 09:35

Margreeth Van Dijk:

Hoorde van Liesbeth Biestra dat jullie weer naar Ethiopie gingen. Wist je me niet te vertellen Hans toen we 5 oktober elkaar spraken bij Carla. Kon ook nog niet. Heb even naar de foto's gekeken. Ziet er allemaal goed uit. Nieuw Zeeland ken ik. Ben je nog bij Kees langs geweest?
    Veel succes in Ethiopie en ik zal jullie een beetje volgen. Groet

• 30 Januari 2011 - 14:14

Marius W. De Jong:

Door Margreet van Dijk werd ik gewezen op jullie website. Ik zat op de middelbare school met een Hans Hesseling in mijn klas maar dat moet een andere Hans Hesseling geweeest zijn.
    Ik werk op de ambassade in Addis Ababa (health, HIV/AIDS, nutrition, drinkwater/saitatie) maar ben de eerste week van Februari in NL voor een conferentie. Op 5 Februari reis ik samen met jullie teerug naar Addis. Misschien kunnen we elkaar proberen te ontmoeten op Schiphol of in het vliegtuig. Lijkt me leuk meer te horen over wat jullie gaan doen in Ethiopia.

Groet,

Marius de Jong