Weaving Webs - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Weaving Webs - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Weaving Webs

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

24 September 2009 | Ethiopië, Addis Abeba

Op Arba Minch University breekt weer een nieuw semester aan: volgende week is de inschrijving. Dan klimmen rijen studenten weer op de betonnen balken buiten aan het Registrar-gebouw, elkaar verdringend om zoveel mogelijk formulieren tegelijk door de kleine loketjes van de administratie te steken. Want netjes in de rij hoort niet echt bij Ethiopië. Sta je ergens voor een loket, komt er een collega van je aan, die schudt je hartelijk de hand en dringt dan voor.
De inschrijving gaan wij niet meemaken, we gaan twee weken op vakantie. Deze week zijn we allebei nog even zo druk als kleine baasjes, Hanny met drie projekten tegelijk. Daarbovenop hebben we nog een logé, want ik heb een Britse vrijwilliger uit Debre Birhan (ver weg) gevraagd een Linux-cursus aan onze ICT-staf te komen geven – en die logeert deze week bij ons. Cursus gaat lekker, de bedoeling is dat de mannen en de vrouw het meteen gaan gebruiken naderhand. Samen op de motor naar AMU, al twee dagen ’s avonds ook. Als wij weg gaan zaterdag zal hij nog even in ons huis blijven.

Zelf ben ik vooral druk met spullen bestellen. Na een enorme partij tweedehands-netwerkapparatuur nu ook splinternieuwe HP-servers, alles uit de VS en met behulp van de Euro´s en dollars van de stichtingen waar Hanny voor werkt. Krijgt zij de overeenkomstige Birrs weer van de Universiteit, die anders niet aan harde valuta kan komen. Om de aankopen te laten sporen met de geldende financiële procedures van de universiteit zijn nogal wat voeten in aarde nodig. Daar ben ik dus druk mee. Tenders, evaluaties, en dan bestellen, alles binnen drie weken. En dan niet betalen voor we zelf de Birrs hebben. Het nieuwe geld dat Hanny nodig heeft, bijna 160 000 Birr (12,5 duizend dollar), moet ik nog vóór we overmorgenvroeg weggaan van de AMU (eigenlijk vandaag) los zien te krijgen om haar projekten niet twee weken te vertragen, en dan meteen ook de overeenkomstige servers betalen in de VS vanaf onze nederlandse rekening. Gaat vast lukken (hoop ik...).

Daarnaast ben ik in en buiten het werk de laatste tijd veel met websites bezig geweest. De AMU Intranet-site die ik vorig jaar had opgezet is al een tijdje overgedragen aan de collega´s en wordt druk gebruikt. De website van de universiteit hou ik zelf nog bij – er wordt eerst nog overlegd over de ´business owner´. Wordt waarschijnlijk de Academische Commissie (vergadering van Deans); hoewel het Bureau Externe Betrekkingen misschien beter zou zijn.
En in de zomer, toen weer veel ICT´ers weg waren en ik verzocht werd om twaalf derdejaars-stagiairs van Computer Science en Electrical Engineering vier weken een praktische opdracht te geven en te begeleiden heb ik daar ook maar een website-opdracht van gemaakt. Was geinig, ze pagina´s laten maken waarin ze over zichzelf moesten vertellen in een leuke presentatievorm – zie de foto’s. Ook ingewikkelder dingen, zoals formulieren ontwerpen, databases aankoppelen. Werd erg gewaardeerd, ze hebben over het algemeen heel weinig van dat soort hands-on praktijk.

En of dat nog niet genoeg was wilden Dan en Debbie een site voor hun NGO-in-oprichting met de ambitieuze naam Sokia´s House of Rescue. Heb Debbie dus ook maar les gegeven in het onderhoud ervan. En tenslotte, om de vertrekkende (father) John Skinnader vaarwel te zeggen, een website waar iedereen een stuk tekst met foto´s voor kon aanleveren, als aandenken...
Ze lijken wel allemaal nogal sterk op elkaar, ik moet nodig weer wat nieuwe trucjes leren. Daar is het nu even te druk voor, komt over een paar maanden wel weer.

Wie wil zien hoe alles oogt kan kijken op de foto´s, http://hanshesseling.nl/ww2.pdf
(1: studenteninschrijving, 2-13: stagiarspagina´s, 14, 15: Intranet), of op de sites zelf:
http://amu.edu.et/netex.shtml voor het laatste nieuws op de Universiteitswebsite,
http://sokia-hr.org voor Dan en Debbie´s Mingi-kinderen-projekt, en
http://minchies.net voor het afscheid van Father John.

Zaterdag vertrekken we! Dan en Debbie gaan gezellig mee.

• 25 September 2009 - 18:59

Plien:

We wensen jullie een heel fijne vakantie toe na al dat bouwen en weven.
    Liefs, ank en plien

• 04 Oktober 2009 - 10:49

Ton En Marlies:

We hebben zojuist de laatste drie afleveringen gelezen en zijn weer helemaal bij.
    Bijzondere belevenissen.
    Geniet van vakantie!

• 09 Oktober 2009 - 14:51

Dieneke:

Hallo luitjes, ik heb de laatste verslagen weer gelezen en ben weer helemaal bij! drukke baasjes zijn jullie!! ze willen jullie niet meer missen in Arba Minch! Geniet maar van een welverdiende vakantie.
    groetjes van Jan en mij.
    Dieneke