Nat - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Nat - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Nat

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

13 November 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Met regen-afhankelijke landbouw geef je als boer je lot uit handen. Zó is je oogst weg omdat het te droog is, zó lijd je schade omdat het te nat is. De laatste weken heeft het véél teveel geregend voor de tijd van het jaar. Er viel misschien wat goed te maken na die droge seizoenen, maar dit was overdone. Uit het vliegtuig naar Addis zag ik afgelopen zondag rivieren die buiten hun oevers waren getreden en een enkele weggeslagen brug - ook die bij Lakeside Road waar Hanny zo’n moeite met oversteken had (voor wie zich die foto nog herinnert). Voor het weekend was een stukje van de hoofdweg voor Arba Minch al een paar dagen afgesloten wegens wegspoelen, en toen ik daar dinsdag langs terugkwam moest de bus nog steeds een flinke duik nemen door stromend water. Uit de hand gelopen irrigatie, volgens collega Getahun. Boeren hadden een riviertje een beetje te ruim over hun akkers geleid toen het nog droog was. Neem je een keer je lot in eigen handen, gaat het wéér niet goed.

Wat moest ik in Addis? Rijbewijs halen. Het plan is om binnenkort een Chinese off-the-road bike te kopen waar we in en om Arba Minch wat mobieler mee worden. Je rijbewijs haal je met een verklaring van de Nederlandse ambassade die in het Engels beschrijft waar je Hollandse rijbewijs goed voor is; daarmee ga je eerst naar Foreign Affairs voor stempels en handtekeningen; en dan naar de Road Authority die de rijbewijzen uitgeeft. Goed voor bijna een volle dag de stad doorkruisen met taxi’s en busjes, zitten/staan/hangen te wachten, formulieren invullen, loketten afstruinen. Het duurt even, maar het werkt allemaal wél! Het wachten is nog wel het prettigst bij de Nederlandse ambassade. Niet dat je er binnen mag – dit soort werk wordt aan het buitenloket afgehandeld. Maar de weidse tuin en de aanblik van het fraaie moderne gebouw maken wachten geen straf. Misschien vang je een glimp op van de reuzen-landschildpadden die in het binnenste tuindeel huizen, achter de hekken.

Twee weken daarvoor hadden we, gezellig, weer Nederlandse gasten. Oud-studievriend Henk met Maria, voor tien dagen, waarvan we er vijf samen aan een rondje South Omo besteed hebben, en ik de andere vijf gewoon aan het werk was. Een dagje met father Paddy van de Ierse katholieke missie mee in en om het dorpje Dimeka (zie aflevering Gedback voor meer over Dimeka, omgeving en projekten), en een beetje rondkijken met plaatselijke gidsen in de dorpjes van de Hamer en Dasenech-volken. In Dimeka was de Montessori-kleuterschool (!) weer operationeel na een tijdje zonder kleuterleidster te hebben gezeten... Geweldig! Een projekt met ondersteuning van de Nederlandse stichting Kunezuva. De kinderen krijgen naast veel persoonlijke aandacht ook dagelijks een voedzame maaltijd. Kijk zelf rond via de foto’s van de kleuterschool
en van de Omo dorpjes
Sommige foto’s zijn genomen door Henk.
Bijschriften bij de laatste serie:

1 kippentransport – de echte lading komt later in de laadbak, de kippen zijn ‘fringe benefits’
2 hoe denkt een kip daar zelf over
3 lekke band bij dreigende regen
4 bui
5 een andere Toyota pioneert de oversteek van de Kaske rivier bij Turmi. In de droge tijd steek je makkelijk over via het harde zandbed, maar als het geregend heeft zijn er soms stukken zacht zand en drijfzand. Er wordt beweerd dat er jaarlijks wel minstens één Isuzu vrachtwagen en een aantal 4WDs helemaal in het zand verdwijnen. Mensen met wat minder gevoel voor drama zeggen dat de wagens, meestal flink gehavend, wel weer gered kunnen worden.
6 ook de Kaske rivier, nu bij Dimeka. Kaske is Hamer voor ‘hond’
7 aan tafel bij de missie
8 Engelse les op de computer via beamer (die noemt men hier ‘LCD’) door father Paddy in het IT-zaaltje van de missie in Dimeka
9 ook in het droge zuiden: regen
10 een zendinkje kleding van mensen uit Engeland gaat naar een groep Hamer
11 Hanny koopt armbanden
12 vrouwen in Hamer-dorpje bij mini-stadjeTurmi
13 kleikap - mannenhaardracht
14 winkel
15-17 avonddans van Hamer bij een dorp. Niet de spontane variant – deze wordt gewoon tegen betaling georganiseerd. De mensen leken toch wel plezier te hebben...
18-19 Assie, het ondervoede Hamertje van vorige keer, is al aardig aangesterkt. Gaat naar pleegouders in Arba Minch
20-21 de Omo oversteken. In honderden kilometers is er geen brug – er is er een in voorbereiding vlakbij dit dorpje Omorate, 40 kilometer van Kenya en Sudan. Moet een belangrijke schakel worden tussen de drie landen.
22-25 dorpje en meisjes van de Dasenech
26-29 langs de weg
30 ’s avonds zijn de kuddes terugkerende koeien naar een dorp vóór Arba Minch onafzienbaar
31 Churchill Avenue in Addis, voor het kontrast
32, 33 Nederlandse ambassade Addis

• 13 November 2008 - 13:52

Wilma Peters:

Beste Hans en Hanny,
    Wat goed om te horen dat de kleuterschool in Dimeka er goed bij staat!
    Ben stinkend jaloers dat jullie daar onlangs hebben kunnen rondlopen. Heb enorme heimwee naar Dimeka (waar ik een half jaar heb gewoond in de missiepost).Zou graag de foto's openen van de kleuterschool op jullie website, maar dat lukt mij niet.
    Via jullie dagboek kan in meegenieten van alle wederwaardigheden daar. Heel erg fijn. Groeten aan John, Paddy en de 2 Martins.
    groeten van Wilma Peters ( vrijwilliger Kune Zuva)

• 13 November 2008 - 19:11

Sylvia:

Hanny had me de foto's al beloofd ... fijn te zien dat het goed gaat met de kleuterschool! En leuk om te zien wat je met bierdopjes in je haar kunt doen, lijkt me wel wat voor de carnaval hier!
    Groetjes Sylvia - Kune Zuva

• 17 November 2008 - 21:16

Martha Drayer:

Beste mensen, Wij kennen elkaar niet maar ik kreeg jullie site van Ina B. Erg leuk. In de kerstvak komen wij met ons gezin naar Eth en bezoeken we eveneens Arba Minch. Wie weet treffen we elkaar. Hartelijke groeten van Hans, Martha, Jael, Eva, Mehalet en Iddo.