Sweet home - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu Sweet home - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hanny en Hans Abels en Hesseling - WaarBenJij.nu

Sweet home

Door: Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Hans

12 Oktober 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Zondag teruggekeerd van een prachtige vakantie in het Noorden van Ethiopië. We hebben flink wat kilometers afgelegd in onze gehuurde auto met chauffeur. Dat kostte veel tijd omdat het Noorden voor een groot deel uit berggebied bestaat waar je dus niet met een stevige snelheid die haarspeldbochten kunt nemen. Lange dagen dus, maar door zulk een prachtig gebied dat dat geen ramp was.
De Ethiopiërs zelf vinden het verschrikkelijk dat ze in het buitenland voornamelijk bekend zijn als probleemgebied met droogte, honger en kindjes met te bolle buikjes. En nu ik inmiddels het nodige van dit land gezien heb kan ik ze daar eigenlijk alleen maar gelijk in geven. Het is doodzonde dat de enorme schoonheid van dit land in het Westen zo onderbelicht blijft. Er zal nog wel het een en ander moeten gebeuren om een betere (toeristische) infrastructuur op te zetten, maar potentieel moet het toerisme een behoorlijke impuls aan de verdere economische ontwikkeling kunnen geven.

Wat bij thuiskomst al eerste opviel was hoe groen het op onze compound was. Eind augustus was het helemaal wit/geel omdat het weinig geregend had, het gras was inmiddels hooi en de bomen begonnen hun bladeren al weer hard te verliezen. In de loop van september is er redelijk wat regen gevallen en dat blijkt dat die geelwitte massa in een paar dagen tijd weer kan veranderen in een groene weide en dat zelfs de bomen binnen een paar dagen weer gaan uitlopen. Op dit moment zit alles dus weer volop in het blad en zien we weer allerlei nieuwe bloemen verschijnen. Bijzonder om te zien dat de bomen hier meerdere keren per jaar hun blad verliezen en opnieuw uitlopen.

Nu gaan we ons normale leventje hier dus weer oppakken. Hans is een paar dagen naar Sodo, een stadje ongeveer 130 kilometer hier vandaan. Sinds twee jaar heeft Sodo ook een universiteit en ook deze heeft aan VSO een vrijwilliger op ICT gebied gevraagd. Omdat er nogal eens plaatsingen mislukten en vrijwilligers voortijdig afhaakten omdat er in de praktijk een andere situatie bestaat dan vooraf aangegeven, was er vanuit de vrijwilligers aangegeven dat er meer zorg besteed moest worden aan de voorbereiding van de plaatsingen. Hans heeft aangeboden een aantal universiteiten die een aanvraag voor een ICT’er gedaan hebben te bezoeken en de bestaande situatie en behoefte aan ondersteuning beter in kaart te brengen.
Hij was vanochtend nog maar net in gesprek met de president van de universiteit toen deze weggeroepen werd omdat er weer eens een verschrikkelijk ongeluk gebeurd was en er universiteitsmaterieel nodig was. Een vrachtwagen was door zijn remmen gegaan en uit de bocht gevlogen waarbij hij een lokaal hotelletje ingereden was dat daarbij volledig verwoest werd. 6 mensen op slag dood en een aantal gewonden.
Hoewel er helemaal niet erg veel verkeer op de weg is, wordt er regelmatig te hard gereden en laat onderhoud vaak te wensen over. APK keuring is een onbekend begrip hier. Ethiopië is het land met het onveiligste verkeer en het grootste aantal verkeersdoden ter wereld. De overheid is op dit moment bezig met een road safety campagne en in de wat meer ontwikkelde steden zie je ok steeds meer zebras en voetpaden verschijnen. Verder is het sinds kort vanuit veiligheidsoverwegingen niet toegestaan auto’s ouder dan 5 jaar te importeren. Maar in de tussentijd vliegen er nog met enige regelmaat vrachtwagens en busjes van de weg, en de gevolgen zijn vaak vreselijk. En volgens ons kunnen auto’s die ouder zijn dan 5 jaar wel degelijk erg veilig zijn.

Ons projectvoorstel om een of twee nieuwe toletgebouwen te bouwen bij de school in Zigit is inmiddels de deur uit. Voor eind oktober horen we of VSO zal sponsoren.
Daarnaast hebben we zondag een afspraak met de schoolleiding van de school in Zigit om hun jaarplan te bespreken en te kijken hoe we de school het beste kunnen ondersteunen volgend jaar. We houden jullie op de hoogte.

Volgende week krijgen we Henk en Maria uit Alkmaar op bezoek en daar hebben we al een leuk programma voor in elkaar gedraaid. Wij vinden het opnieuw erg leuk Nederlands bezoek te krijgen. We hopen dat zij het hier net zo naar hun zin zullen hebben als Flip en Felice en Willem en Wilma. Komen er allemaal ambassadeurs voor Ethiopië vakanties terug naar Nederland. En dan moet het toch een keer goed komen met dat toerisme hier !!

Foto’s van het tweede deel van de vakantie op http://hanshesseling.nl/wb.pdf
Bijschriften:

1-4 van Gonder onderweg naar de Simien Mountains
5 zonder je eigen vervoer ben je op zo’n vrachtwagen aangewezen om de Simiens in te komen – of je moet één of meer muildieren huren met begeleiders
6-8 wandelen in de Simiens met gids en guard
9 vreemde gast gluurt over de rand van het escarpment
10-17 week van de bloem
18 als het pad de weg weer kruist staat daar zwijgzaam een rij mensen die hun handwerk te koop hebben uitgestald. Geen coöperatie, allemaal individuen – de een heeft geluk en verkoopt wat, de meesten niet. Van boven naar beneden: katapulten, doosjes van een soort raffia, bekers van koeiehoorn, wollen mutsen
19, 20 waterval van 800 meter (zegt de gids)
21 “weet je wel dat het je stemming verknalt, zo’n kop die je zelf niet bevalt”
22-26 familie van de gelada baboon hierboven

• 12 Oktober 2008 - 20:04

Paulien:

prachtige foto's!
    Ik heb al verschillende keren geprobeerd jullie te bellen,maar het lukt steeds niet.Blijf het proberen.
    groetjes,plien

• 16 Oktober 2008 - 12:58

Marianne&Mauro:

Ik geniet enorm van all die mooie foto's! Deze keer na de regenperiode vooral van de prachtige natuur in het noorden. Wat mooi dat jullie nu ook een reis naar Gonder konden maken - het eerste wat ik toen over Ethiopië tegenkwam. Meer via de mail vandaag verstuurd.
    Groetjes, Marianne & Mauro

• 17 Oktober 2008 - 15:29

Dieneke:

hallo luitjes,
    goed om te lezen dat jullie een prachtige vakantie hebben gehad!!en voor ons is het inderdaad genieten van jullie foto's. Inmiddels je mail gelezen dat jullie hebben besloten het verblijf met een jaar te verlengen., ik had al het gevoel na het lezen van bepaalde verslagen dat er enige twijfel was!maar..petje af! en regelmatig vakantie,,tenslotte doe je dat anders ook!! succes en groetjes van Jan en Dieneke